STRATEGIJA

strategija

Strategija 60×240, za Mišićeve dane u Mionici

STRATEGIJA (skajp razgovor sa mojim bratom.)

Ja: Jesi otvorio igru

Nikola Jestrović: Nisam, sad sam stigo, odvezo sam Maju i decu u selo a, i zub me ubija.

Ja: Ok, kolko ćeš još imati, dva dana?

Nikola: Pa da.

Ja: ovde se čuje neka harmonika pa mi pričaj glasnije.

Nikola: Pa derem se u ovu bubicu.

Ja: Mislio sam bolje na skajp, da ne dolaziš.

Nikola:Dolazim svakako, u kolko počinje?

Ja:U 9, al mogo bi da prespavaš u Vrujcima u hotelu, ne znam kakve obaveze imaš sutra.

Nikola: Pa na poso.

Ja: Pa bolje onda skajp pa napravim projekciju , a stavim onaj crtež što sam tebe crto s leđa kad igraš igre.nikola

Nikola:Dobro.

Ja:Ličilo bi na ono u Berlinu što sam radio s ćaletom , samo ne uživo.

Nikola: po meni je to bolje, to vise izgleda art nego da ja dođem tamo pa da drobim.

Ja:Pa I meni se to vise sviđa ali nastavljamo priču jer to spremam za master u Berlinu.

Ja:Kako se zovu one igre što si ti igro.

Nikola:Total War, Suden Strike, Axis and Allies.

Ja:To je drugi svetski rat?

Nikola:Total War nije. Axis and Allies je interesantan, to je potezna igra, ko monopol. Sećaš se ja sam je čak i pravio od kartona. Ono imaš brodove, nosače aviona , razvijaš oružje . Deo je strategija, a deo je sreća, kako te kockica služi.

Ja: A Suden Strike?

Nikola: To su kampanje, ideš iz bitke u bitku. Biraš dal ćeš da budeš Rus , Nemac ili Japanac, onda još Amerikanac , Englez . Talijane nisu imali , mislim.

Ja: Ja sam za ove dve pročito da su maksimalno komplikovane.

Nikola:Koje ove što si mi ti dao Viktorija i …

Ja: Da, Viktorija i World War One I ima neka kritika piše zar su mog dedu otrovali gasom zbog ovoga.

Nikola:?

Ja:jel me čuješ?

Nikola: čujem, al zbog čega. Ne razumem šta gasom?

Ja:Pa zbog igre.To je kritika.

Nikola:pa dobro, malo mi je to onako. Ja što sam vido ona Viktorija je poprilično komplikovana, počinje pre Hrista. Meni treba 3 meseca da od Oktobarske revolucije stignem do prvog svetskog rata. To je igra za fanatike, ljude koji hoće da žive u virtuelnoj stvarnosti. Ti si posle 4 meseca prso s mozgom.

Ja:Da ,dobiješ ratnu trauma. Odlično to je već kvantitativna i kvalitativna analiza. Možeš na you tube da pogledaš primere ljudi su igrali ovu srpsku kampanju, kažu da je to samoubistvo. Ti si imo neku ideju da je bolja strategija da se ide na Crno More,  a ne na Jadransko. Sećaš se šta smo pričali.

Nikola: Da ja sam pogledo mapu to je otprilike 1836 kad igra počinje. Data je opcija da je Srbija kneževina, odnosno da ima autonomiju u okviru Otomanskog carstva. Ima neku samoupravu čak i vojsku u to vreme. U to vreme Bugarske nema na mapi kao opcije. Prosto taj izlazak na jug, gde smo kroz istoriju sjebavani, odnosno nisu nam dozvolile velike sile,nije dobra strategija. Ja sam misli u igri ajde da pokušamo da idemo preko Bugarske.

Ja: Ej kaže mi ovde jedan Željko, isto umetnik kad ne znaš šta ćeš ti udri po Bugarima.

Nikola:ne, to je izreka radi Obrenovića.To je onaj Milan Obrenović 1888 zaratio s Bugarima. Bugari ga ne zovu Srpski rat, nego  neki kao rat ludog kralja Obrenovića, tako nešto. Eto on je zaratio, eto je ne znam, teo je da dobije neki rat. Pa na koga on zaratio s Bugarima ,a oni ga sjebali. Kažu da ga je Austrija podržala u tome, pa kad je to krenulo digla je ruke. A to je neka posledica Sanstefanskog ugovora, vreme kad je Bugarsku forsirala Rusija ,a Srbiju Austrija. Niko nije bio za taj rat, ni vojska ni narod. To je posle Berlinskog kongresa kad je Srbija dobila Niš, Pirot i Vranje, on je smatrao da to nije dovoljno kolko se Bugraska proširila, pa je onda od Bugraske tražio ne znam onaj Dimitrovgrad ili Vidin. Ne znam moram da pogledam u vojnu enciklopediju. Tražio je neke ustupke i oni su ga glat odbili.

Ja:koliko je Bugarska veća od Srbije, duplo?

Nikola:Molim. Nije duplo, 50 odsto. U stvari nemam pojma sad s Kosovom ili bez, nisam upoređivo. Vidi u tim igrama ono što sam ja gledo,te što dugo traju, ti kad osvojiš jednu teritoriju moraš da dovedeš svoju upravu, pa ako je druga religija gradiš svoju crkvu, svoje škole, onda konvertuješ stanovništvo. Praviš od njega  građane svoje države. A to nije daleko od onoga što se ovde na Balkanu događalo.

Ovde na Balkanu postojali su Bugari, Srbi i Grci. Tri male samostalne državice posle Berlinskog kongresa i veliko hrišćansko stanovništvo pod Turcima gde su oni slali…Znaš onu priču. U Makedoniji bilo neko selo pa su oni poslali u Grčku , ne u stvari tražili su od Grka da im pošalju učitelja. Znaš tu priču.

Ja:Ne

Nikola:Pa tamo bliže granici su imali svest kome narodu pripadaju, ali u unutašnjosti su samo znali da su hršćani a dal su Bugari ,Srbi, Cincari Vlasi, Šopci ovi..

Ja:Ko ti i ja.

Nikola:Nevezano, jezik je bio sličan. Tražili su od grka učitelja, ovi su im tražili lovu za to. Pitali Srbe, dok su naši to papirološki rešavali Bugari čuju i pošalju im učitelja, platili da se napravi zgrada škole i posle 10 godina ovi se na popisu izjasne  se kao Bugari.

Ja:vidiš šta uradi škola.. Ok

Nikola:eto tolko od mene, moram da se pakujem za selo.

Ja:Hvala,ćao

This slideshow requires JavaScript.

U slici strategija sam na mapu kompjuterske igre Wasted Land koja se odvija u prvom svetskom ratu kopirao, delove slika naših slikara i učesnika prvog svetskog rata i slikara iz Austrije i Nemačke koji su također slikali ratne teme.

Kao izvor sam koristio katalog izložbe Između trube i tišine koja je održana u Beogradu u Galeriji RTS-a od 13 Marta do 13 Aprila 2014. U tekstu kataloga Zdravko Vučinić navodi da je samo Srpska Vojska imala vojne slikare što nije tačno jer su ih imale i ostale vojske što se na internetu da lako proveriti.

Krajevi mape na originalnoj igri su crnilo i ta slika me posedila na roman koji za temu ima prvi svetski rat Putovanje na kraj noći- Luj Fedinan Selina.

Skype-Gespräch mit Nikola Jestrovic (Belgrad),
in der Grundschule Milan Rakic, Mionica wöhrend eines Folklore Tanztrainings
Juli 2014 (Transkription und Übersetzung)

Ich: Hast du das Spiel geöffnet?

N: Nein, ich bin gerade erst angekommen. Ich habe Maja und die Kinder ins Dorf gebracht und mein Zahn bringt mich um.

Ich: Okay, vielleicht hast du jetzt zwei Tage Zeit.

N.: Vielleicht.

Ich: Hier spielen sie gerade Harmonika, wir müssen ein bisschen lauter sprechen.

N: Ich schreie ins Mikrofon.

Ich: Ich glaube Skype ist besser, du musst nicht hierher kommen.

N.: Ich komme auf jeden Fall, wann geht es los?

Ich: Um 21 Uhr, du kannst im Hotel Vruici schlafen. Ich weiß nicht, welche Pflichten du morgen hast.

N.: Arbeiten gehen.

Ich: Skype ist besser, ich kann das Gespräch aufnehmen und abspielen und die Zeichung zeigen, die ich von dir beim Computerspielen gemacht habe – auf der man dich von hinten sieht.

N: Okay.

Ich: Das wird aussehen, wie die Projektion des Gesprächs mit Vater in Berlin, nur nicht live.

N: Ich denke, das ist besser. Das sieht mehr nach Kunst aus, als wenn ich dorthin komme und irgendetwas rede.

Ich: Was sind die Namen der Spiele, die du gespielt hast?

N: “Total War”, “Sudden Strike”, “Axis and Allies”.

Ich: Geht es um den Zweiten Weltkrieg?

N: “Total War” nicht, “Axis and Allies” ist ein strategisches Spiel wie “Monopol” – erinnerst du dich? Ich habe das Spiel sogar in Karton nachgebaut! Du hast Schiffe, du produierst Waffen, du hast Flugzeuge – ein Teil ist Strategie, ein Teil ist Glück – je nachdem, was der Würfel zeigt.

Ich: Und “Sudden Strike”?

N: Das ist ein Kampagnen-Spiel. Du gehst von Schlacht zu Schlacht. Du wählst, ob du Russe, Deutscher, Japaner oder Amerikaner sein willst. Oder Engländer. Ich glaube, Italiener waren nicht in der Auswahl.

Ich: Ich habe gelesen, dass diese beiden Spiele echt kompliziert sind.

N.: Welche zwei? Die, die du mir gegeben hast? “Viktoria” und …

Ich: Ja, “Viktoria” und “World War 1”. Ich habe eine Kritik gelesen, wo steht, “Wurde mein Großvater für diese Spiele vergast?”

N: ?

Ich: Hörst du mich?

N: Ich höre dich, aber ich hab nicht verstanden, was mit dem Gas ist.

Ich: Das war eine Kritik eines Spiels-

N: Keine Ahnung. Ich denke, dass “Viktoria” sehr kompliziert ist. Es fängt vor Christus an. Ich brauche drei Monate umd von der Oktoberrevolution zum Ersen Weltkrieg zu kommen. Das ist ein Spiel für Fanatiker, für Leute, die in der virtuellen Realität leben wollen. Nach vier Monaten bist du gehirntot.

Ich: Ja, du bekommst ein Kriegstrauma. Sehr gut, das ist eine qualitative und quantitative Analyse. Du kannst youtube Videos angucken, wo Leute zu sehen sind, die die serbische Kampagne spielen. Das ist Selbstmord.
Du hattest eine bessere strategische Idee, du wolltest statt an die Adriaküste lieber zur Schwarzmeerküste gehen. Erinnerst du dich, was wir gesprochen haben?

N.: Ich habe die Landkarte überprüft. Das Spiel beginnt 1836. Serbien hat eine kleine autonome Zone im Gebiet des ottomanischen Reichs. Sogar eine eigene Armee in dieser Zeit. Bulgarien ist in dieser Zeit gar keine Option auf der Landkarte. Ich denke, dass der Weg nach Süden ist keine gute Strategie, weil wir immer von den großen Mächten zurückgedrängt wurden. Ich dachte, es wäre viel besser den Weg über Bulgarien zu nehmen.

Ich: Hey Nikola, hier hat mir ein Künstler, Zeljko, gesagt, wenn du nicht weißt, was du machen sollst, schlag die Bulgaren.

N.: Das ist ein alter Hut. Das hat schon Milan Obrenovic gesagt , der 1888 den Krieg mit den Bulgaren angefangen hat. Die Bulgaren nennen diesen Krieg “Krieg des verrückten Obrenovic”. Er fing dem Krieg an, nur um einmal einen Krieg zu gewinnen. Dafür suchte er sich einfach die Bulgaren aus, aber sie schlugen zurück.
Ich las, dass Österreich Obrenovic unterstützt hatte, aber als er den Krieg anfing, ließen sie ihn fallen.
Diese ganze Situation war eine Reaktion auf den San Stefan Vertrag, als Russland Bulgarien unterstützte und Östereich Serbien unterstützte. Niemand wollte diesen Krieg, die Menschen nicht und die Armee auch nicht. Das war nach dem Berliner Kongress, nachdem Serbien Nis, Pirod und Branje zugesprochen bekam, aber Obrenovic hatte das Gefühl, dass diese Gebiete nicht genug waren im Vergleich zu denen, die Bulgarien zugesprochen bekommen hatte. Daher wollte er von den Bulgaren noch Dimitrograd oder Vidin haben.
Ich weiß es nicht ganz genau, ich muss noch mal im Militärlexikon nachschauen.
Egal, er wollte einen Teil Bulgariens haben, und sie sagten nein.

Ich: Wie groß ist Bulgarien? Doppelt so groß wie Serbien?

N: Was? Nein! Nur halb so groß- oder keine Ahnung. Jetzt mit Kosovo oder ohne Kosovo, das habe ich nicht verglichen.
Sieh mal, in diesen Spielen, die so lange dauern, musst du erst ein Gebiet erobern, dann deine Regierung dort installieren und falls du eine neue Religion bringst, musst du neue Kirchen bauen und neue Schule und die Leute konvertieren. Du musst sie zu Bürgern deines Landes machen. Das ist nicht weit weg von dem, was wirklich im Balkan passiert ist. Hier auf dem Balkan gab es drei Nationen, die Bulgaren, die Serben und die Griechen. Drei kleine unabhängige Länder nach dem Berliner Kongress. Eine große Zahl Christen war noch unter türkischer Kontrolle.

Es gibt da eine Geschichte. In Mazedonien gab es ein Dorf, welches die Griechen um einen Lehrer bat. Kennst du die Geschichte?

Ich: Nein.

N: Die Leute nahe der Grenze wussten zu welcher Nation sie gehörten, aber die im Landesinneren wussten nur, dass sie Christen waren. Ob sie Bulgaren, Serben, Cincari, Vlasi oder Sopci waren…

Ich: Wie du und ich.

N: Nein, die Sprache war ähnlich. So sie baten die Griechen um einen Lehrer, aber die Griechen wollten Geld dafür haben. Sie fragten die Serben, und die Adminstration arbeitete noch an dieser Frage – während die Bulgaren schon von dem Wunsch gehört hatten und nicht nur einen Lehrer schickten, sondern gleich auch noch eine Schule bauten. 10 Jahre später erklärten die Leute, sie seien Bulgaren.

Ich: Siehst du, was die Schule mit dir anstellen kann!

N: Okay, das wars jetzt für mich. Ich muss meine Sachen packen.

Ich: Danke, ciao.

N.: Ciao.

2 thoughts on “STRATEGIJA

Leave a Reply

